Chiptuning Diesel

Chiptuning af dieselbil har sine åbenlyse fordele. Den får væsentligt bedre trækkraft og mindre soddannelse i motoren. Dertil kan tillægges at langt de fleste biler kører længere på literen efter en chiptuning. Dette skyldes at man får et større overskud på motoren og dermed lavere omdrejningstal under kørsel. Generelt vil en chiptuning af dieselbil medføre en bedre kørekomfort og bedre brændstoføkonomi.

Chiptuning af Dieselbil med turbolader

En Dieselbil med turbo er særledes velegnet til chiptuning. Her kan hentes store effektforøgelser uden at gå på kompromis med motorens holdbarhed. Mange fabrikater gør brug af samme motor i biler med flere variationer af effekt. Med andre ord neddrosles motoren for at opnå et bredere modelprogram. F.eks er en Audi A6 3.0 TDI med 218hk en neddroslet 3.0TDI 272hk. Man vil derfor ved chiptuning af denne opnå 320hk på både 218hk & 272hk versionen. Metoden med at neddrosle en motor for at levere et bredere modelprogram på dieselmotor med turbo ses også på f.eks. BMW, Mercedes, VW, Skoda, Volvo, Peugeot, Citroën, mf.

Chiptuning af Dieselbil uden turbolader.

Ved en Chiptuning eller tuning generelt øges motorens ydeevne. Dette kommer til udtryk i flere hestekræfter og mere moment. Mange tror fejlagtigt, at dette har en negativ effekt med tvært imod, vil man ved en chiptuning opleve, at bilen kører længere på literen. Det er især benzin- og dieselmotor med turbolader, hvor en softwareoptimering viser motorens fulde potentiale. Det er her ikke atypisk at effekten øges med 25 – 100hk. Ved en chiptuning ændres den software i motorstyringen, som styrer motorens brændstof og luftblandingen. Der foretages ved en tuning på denne måde ingen mekaniske ændringer på bilen og den kan derved let bringes tilbage til standard. Ej heller vil det ved en visuel inspektion eller syn være synligt, at se bilens motor er blevet optimeret. Du kan læse mere her.