Chiptuning benzin

Chiptuning af dieselbil har sine åbenlyse fordele. Den får væsentligt bedre trækkraft og mindre soddannelse i motoren. Dertil kan tillægges at langt de fleste biler kører længere på literen efter en chiptuning. Dette skyldes at man får et større overskud på motoren og dermed lavere omdrejningstal under kørsel. Generelt vil en chiptuning af dieselbil medføre en bedre kørekomfort og bedre brændstoføkonomi.

Chiptuning af benzinbil med turbolader

Særligt på benzinbiler med turbolader er der potentiale for at opnå en høj effektforøgelse. Det er ikke atypisk at en VW Golf eller VW Touran 1.4 TSI går fra 140hk til 200hk ved en chiptuning. Benzin chiptuning giver altså en mærkbar effektforøgelse af både hestekræfter og moment. På benzinbiler med automatgear vil momentforøgelsen resulterer i trækkraft allerede ved lave omdrejninger således at gearkassen ikke behøver at skifte ned ved f.eks. acceleration i lave omdrejninger.

Chiptuning af benzinbil uden turbolader.

Mange tror fejlagtigt, at det ikke kan svare sig at chiptune benzinbiler uden turbo. Det er dog sådan i dag at mange bilproducenter lancerer bilmodeller, der trods samme motortype yder forskellig effekt. De neddrosler med andre ord motoren for at have et brede modelprogram. F.eks. er en VW UP med 60hk blot

en neddroslet version af 75hk udgaven. Vi laver i dette eksempel 80hk på en VW UP. Også andre bilproducenter som f.eks. Kia, Hyundai, Volvo mf. Gør brug af at neddrosle motoren for at have bredere modelprogram.