Hvordan foretages en chiptuning?

På langt de fleste biler kan en chiptuning foretages igennem bilens diagnosestik. Der er således intet mekanisk indgreb på bilen i disse tilfælde. Dette kaldes OBD-tuning og er den mest udbredte form for tuning. Dog tillader ikke alle bilmodeller denne tuningsmetode. På nogle bilmodeller kan det være nødvendigt at afmontere stikket for motorstyringen for derved igennem stikket at foretage tuningen. Denne metode kræver kun det mekaniske indgreb det er at tilgå styreenheden og afmontere stikken. Dette omfatter typisk afmontering af diverse plastikdele og det mekaniske indgreb er derved ikke større end ved regulære værkstedsreparationer, hvor diverse plastikafdækning afmonteres og monteres. Tuningsmetoden kaldes Bench mode. På andre bilmodeller er ej heller denne tuningsmetode mulig i disse tilfælde

På langt de fleste biler kan en chiptuning foretages igennem bilens diagnosestik. Der er således intet mekanisk indgreb på bilen i disse tilfælde. Dette kaldes OBD-tuning og er den mest udbredte form for tuning. Dog tillader ikke alle bilmodeller denne tuningsmetode. På nogle bilmodeller kan det være nødvendigt at afmontere stikket for motorstyringen for derved igennem stikket at foretage tuningen. Denne metode kræver kun det mekaniske indgreb det er at tilgå styreenheden og afmontere stikken. Dette omfatter typisk afmontering af diverse plastikdele og det mekaniske indgreb er derved ikke større end ved regulære værkstedsreparationer, hvor diverse plastikafdækning afmonteres og monteres. Tuningsmetoden kaldes Bench mode. På andre bilmodeller er ej heller denne tuningsmetode mulig i disse tilfælde

Hvem kan lave chiptuning?

I takt med at Chiptuning er blevet mere populært er der naturligt også kommet flere til som udfører chiptuning. Desværre ses der i branchen en stigning af tunere som ikke har den nødvendige tekniske baggrund eller indsigt og dermed manglende forståelse for den kompleksitet der er forbundet med motorstyringens funktion og softwareopbygning. Fælle for alle tunere er måden hvorpå software indlæses i motorstyringen. Udover kravet om særligt udstyr for indlæsning af software kan en OBD-tuning sammenlignes med at flytte en fil fra et USB-stick til sin computer. Det afgørende er filens indhold. Mange tror fejlagtigt, at softwaren fra gang til gang udvikles fra bunden til lige netop deres bil. Men når f.eks VW producerer en specifik bilmodel, altså en model hvor motorstyringstype og motortype er identisk, så produceres der heller ikke en ny software til hver enkel bil kørende ud fra fabrikken. Dette er derfor heller ikke en forudsætning ved software-tuning vedmindre der er foretaget mekaniske modificeringer som adskiller bilen fra de øvrige af sin slags. Vi gør udelukkende brug af dansk udviklet software og har muligheden for individuelt at tilpasse denne præcis efter kundens ønsker.

Kan min motor holde til det?

En Chiptuning er ikke skadelig for din motor uanset om der er tale om OBD-tuning, Bench Mode tuning eller Boot mode tuning. Når det er sagt så stå det klart at motorens helbred forinden tuning er altafgørende. Hvis motoren forinden tuning har dårlige komponenter, vil de naturligt risikere at komme til særligt udtryk idet der foretages tuning. Der ses også eksempler på, at tuning ”slører” allerede defekte komponenter. Det kan f.eks. være en turbo, som pga. dårlig ladetryksregulering leverer for højt ladetryk. Dette vil på en standard bil forårsage en fejl på motorstyringen og at bilen går i nødprogram idet der i motorstyringens software er en maksværdi for ladetryk. Når bilen tunes hæves denne maksværdi i takt med at ladetrykket hæves. Bilen vil i et sådan tilfælde efter tuningen ikke længere gå i nødprogram.

Jackie Pedersen indehaver af jptech chiptuning.

Kontakt mig 

20 70 72 85